Jo, lokalpressen vil rigtig gerne høre fra jer

20. november 2019

Morsø Folkeblad lukker efter 142 år! Det var den brændende platform, som i dag fik Morsø Erhvervsråd og Morsø Kommune til at samle erhvervslivet for at tale om den nye mediesituation på øen.

Fra de fremmødte medier (TV-Midt/Vest, Nordjyske og Radio Limfjord) var der nærmest kamp om at være mest lokal og allermest tæt på. For det er jo det, vi vil have herude på landet: helt lokale nyheder. Udfordringen for de lokale medier er dog at have ressourcer til at komme helt ud på Lars Tyndskids mark, for det koster jo både i timer og kørsel.

Derfor har de lokale medier brug for borgerne! Og jeg fik på mødet bekræftet det, jeg altid har sagt til mine kunder: medierne bliver ikke trætte af jer! For når jeg siger til mine kunder, at de sagtens kan sende en pressemeddelelse hver måned (eller på anden vis tippe lokalpressen), så bliver de ofte så underlig forlegne og beskedne: “Nej, det er da aaaaalt for meget” og “Aj, så bliver medierne da trætte af at høre fra os”.

Nej!, det gør de faktisk ikke. De vil rigtig gerne høre fra jer, de higer efter de gode, lokale historier, som lige præcis I kan komme med. Så tøv ikke med at have en strategi om at komme i lokalpressen hver måned!

Min anbefaling er altid, at I sørger for at gøre det i form af en pressemeddelelse. For så vinkler I selv historien, bestemmer selv citaterne og skærer hele teksten, som I vil. Det har en stor fordel for jer, i stedet for bare at ringe og sige lidt forskelligt, som journalisten så selv stykker sammen under tidspres.
En anden fordel er, at I kan bruge den samme pressemeddelelsen alle steder: på jeres egne medier (hjemmeside, Facebook, LinkedIn, nyhedsbrev), til lokal/regionalavisen, til ugeavisen, til radioen eller tv.

Og så det sidste tip: Send et eller to fotos med, for de lokale medier når heller ikke ud på landet og tager et billede, men det kan I nemt selv gøre.

Det er sådan set bare med at komme i gang. Synes I det er svært – så giv mig et kald, så hjælper jeg jer med at komme i lokalpressen.